Science Museernes læringsmodel er baseret på den nyeste internationale forskning i undersøgelsesbaseret og kreativ læring fra samarbejdspartnere som fx The Tinkering Studio og Project Zero ved Harvard University og nationale undersøgelser af danske børns læring såsom SCOPE og PLAYTrack.
Modellen indeholder fire facetter af den læringsoplevelse, som vi ønsker, eleverne får, når de besøger Science Museerne.
På Science Museerne tror vi på, at læring sker, når det kan knyttes til tidligere erfaringer. Derfor forsøger vi altid at finde en krog, der kan koble det, der sker på museet, med elevernes forhåndsviden, og det de oplever i skolen og i deres liv i øvrigt.
Derfor vil vi gerne vide, hvilke forudsætninger eleverne kommer med. Når I booker en workshop hos os, tilpasser vi altid vores workshop efter netop den viden og erfaring, eleverne allerede har. Vi vil også gerne vide, hvordan der følges op, så vi kan bidrage til efterbearbejdningen af besøget.
Vores tilgang bygger på et klassisk konstruktionistisk læringssyn. Et læringsmiljø skal give mulighed for, at eleven får en lup, som de kan bruge til at undersøge en faglig problemstilling ud fra sine egne præferencer, forudsætninger og ambitioner.
I alle vores workshops stræber vi efter at involvere eleverne gennem aktive øvelser og undersøgelser, som understøtter erhvervelsen af kompetencer, der opleves som relevante og meningsfulde for de fag, som workshoppen understøtter.
Vores formidlere er dygtige facilitatorer, som hele tiden stilladserer eleverne i at udfordre sig selv og gøre nye opdagelser undervejs i workshoppen. Vi arbejder for, at der går et eller flere lys op for eleverne i vores workshops, så de får en følelse af at finde svar, samtidig med at nye nysgerrigheder vækkes.
Science Museerne er som eksternt læringsmiljø en unik mulighed for at invitere eleverne ind i nye læringsrammer, der giver plads til dialog og refleksion. Her får eleverne mulighed for at anvende deres forudsætninger og erfaringer på en måde, som får dem til at reflektere over, hvordan ny viden kan kobles med eksisterende viden og overføres til skolens formelle læringsmål.