ASTRONAUT FOR EN DAG

Beskrivelse

I workshoppen finder eleverne sammen med formidleren ud af, hvordan man sover, spiser, går på toilettet, dyrker motion og i det hele taget har en hverdag, når man befinder sig i vægtløs tilstand. Desuden udforsker vi, hvordan det overhovedet kan lade sig gøre, at Den Internationale Rumstation (ISS) ikke falder ned.

I anden del af workshoppen fortsætter vi i Planetariet og retter blikket ud i rummet. Vi kigger på og snakker om, hvad astronauterne mon oplever og ser, når de kigger ud fra rumstationen. Og måske kan vi også spotte rumstationen selv på stjernehimlen.

Formål

  • Eleverne får indblik i livet på en rumstation og arbejder med de udfordringer, som astronauter oplever, når hverdagen skal foregå i vægtløs tilstand.
  • Eleverne får kendskab til den danske astronaut Andreas Mogensen og Huginn-missionen.
  • Eleverne oplever stjernehimlen og får kendskab til at finde specifikke stjerner og planeter.

Før workshoppen

Før jeres besøg kan I i klassen arbejde med emner som Solsystemet og tyngdekraft.

Eleverne må meget gerne have forberedt spørgsmål, som de gerne vil have svar på under workshoppen. På den måde aktiveres elevernes nysgerrighed, inden I kommer besøg.

Som lærer kan du forberede dig til besøget ved at læse mere om Science Museernes læringstilgang.

Efter workshoppen

Efter jeres besøg er det vigtigt at følge op, når I kommer tilbage på skolen.

I undervisningsmaterialet Fremtidens Rumstation kan eleverne arbejde som ingeniører, der skal designe fremtidens rumstation, når astronauter snart skal endnu længere ud i rummet. Her kan eleverne bruge deres nye viden fra workshoppen til at udvikle enten et drivhusmodul, et træningsmodul eller et socialt modul til fremtidens rumstation.

Du kan også stille følgende spørgsmål til eleverne:

  • Hvad var det sjoveste/sejeste/mærkeligste, I oplevede under workshoppen?
  • Hvordan kan vi bruge det, vi har lært fra workshoppen?
  • Hvad undrer I jer stadig over? Hvilke nye spørgsmål har I mon fået, som vi kan undersøge?

Eleverne kan arbejde med disse spørgsmål på mange forskellige måder. For eksempel:

  • Med post-its, hvor eleverne skriver deres svar på post-its og kategoriserer dem i plenum.
  • Gennem moodboards eller billedkollager, hvor eleverne samler deres indtryk af workshoppen i billeder.
  • I præsentationer, hvor eleverne fortæller (og måske endda viser noget) om workshoppen, fx en plakat, en video, en tegning, en historie eller et digt.