LÆRINGSMODEL

Science Museernes læringsmodel er baseret på den nyeste internationale forskning i undersøgelsesbaseret og kreativ læring fra samarbejdspartnere som fx The Tinkering Studio og Project Zero ved Harvard University og på nationale undersøgelser af danske børns læring såsom SCOPE og PLAYTrack.

Modellen indeholder fire læringsoplevelser, som vi ønsker, eleverne får, når de besøger Science Museerne.

Forbinde

På Science Museerne tror vi på, at læring sker, når det kan knyttes til tidligere erfaringer. Derfor stræber vi efter at koble det, der sker på museet, med elevernes forhåndsviden og det de oplever i skolen og i deres liv iøvrigt.

Vi vil også altid gerne vide, hvilke forudsætninger eleverne kommer med. Når I booker en workshop hos os, tilpasser vi altid vores workshop efter netop den viden og erfaring, eleverne allerede har. Vi vil også gerne vide, hvordan der følges op, så vi kan bidrage til efterbearbejdningen af besøget.

Undersøge

Vores tilgang bygger på et klassisk konstruktionistisk læringssyn. Et læringsmiljø skal give mulighed for, at hvert enkelt menneske træder ind i en undersøgelse af en faglig problemstilling med sine egne præferencer, forudsætninger og ambitioner.

I alle vores workshops stræber vi efter at involvere eleverne gennem aktive øvelser og undersøgelser, som understøtter erhvervelsen af kompetencer, der opleves som relevante og meningsfulde for de fag, som workshoppen understøtter.

Opdage

Vores formidlere er dygtige facilitatorer, som hele tiden stilladserer eleverne i at udfordre sig selv og gøre nye opdagelser undervejs i workshoppen. De natur- og medicinvidenskabelige læringsmål faciliteres gennem en række dimensioner i læringsmiljøet, bl.a. problemløsning, konceptuel forståelse, kreativ udfoldelse, intentionalitet samt socialt og emotionelt engagement.

Reflektere

Science Museerne er som eksternt læringsmiljø en unik mulighed for at invitere eleverne ind i nye læringsrammer. På den måde får eleverne på ny mulighed for at anvende deres forudsætninger og erfaringer på en måde, som kan få dem til at reflektere over, hvordan ny viden kan kobles med eksisterende viden og overføres til skolens formelle læringsmål.