NATURSYN TIL DEBAT

Beskrivelse

Naturen er et produkt, en vild kraft, kilde til videnskabelig udforskning, smuk og farlig. Vi beskriver naturen på mange måder. I workshoppen arbejder eleverne med, hvordan forskellige natursyn påvirker, hvad vi sætter fokus på, og hvilke konsekvenser det har for naturen. 

Eleverne starter med at afdække deres eget umiddelbare natursyn. Herefter inddeles de i grupper, og hver gruppe tildeles et specifikt natursyn. Eleverne får en rundvisning i Væksthusenes fire klimazoner og skal ud af rundvisningen selv finde argumenter for netop deres natursyn. Derefter producerer grupperne skitsen til den perfekte naturø ud fra deres natursyn. Til sidst præsenterer grupperne deres produkter og får feedback, og vi runder af med en refleksion over, hvordan eleverne kan se natursyn afspejlet i deres hverdag.

Formål

  • Eleverne lærer om de fire klimazoner i Væksthusene.
  • Eleverne forholder sig til, hvordan forskellige natursyn påvirker, hvordan vi ser på naturen.
  • Eleverne arbejder med at anvende klassiske retoriske virkemidler til at konstruere gode argumenter og at omsætte beskrivelser til et produkt.

Før workshoppen

Før jeres besøg kan I i klassen arbejde med emner som naturdebat, klimazoner og biodiversitet.

Eleverne må meget gerne have forberedt spørgsmål, som de gerne vil have svar på under workshoppen. På den måde aktiveres elevernes nysgerrighed, inden I kommer besøg.

Som lærer kan du forberede dig til besøget ved at læse mere om Science Museernes læringstilgang.

Efter workshoppen

Efter jeres besøg er det vigtigt at følge op, når I kommer tilbage på skolen.

Du kan eventuelt stille følgende spørgsmål til eleverne:

  • Hvad var det sjoveste/sejeste/mærkeligste, I oplevede under workshoppen?
  • Hvordan kan vi bruge det, vi har lært fra workshoppen?
  • Hvad undrer I jer stadig over? Hvilke nye spørgsmål har I mon fået, som vi kan undersøge?

Eleverne kan arbejde med disse spørgsmål på mange forskellige måder. For eksempel:

  • Med post-its, hvor eleverne skriver deres svar på post-its og kategoriserer dem i plenum.
  • Gennem moodboards eller billedkollager, hvor eleverne samler deres indtryk af workshoppen i billeder.
  • I præsentationer, hvor eleverne fortæller (og måske endda viser noget) om workshoppen, fx en plakat, en video, en tegning, en historie eller et digt.