Ny videnskabshistorisk udstilling om "Det nysgerrige menneske"

Science Museerne har slået dørene op til en helt ny videnskabshistorisk udstilling på Steno Museet. Den handler om menneskets nysgerrighed som en drivkraft til at forstå verden og som en vej ind i naturvidenskaben.

Udstillingen har fokus på menneskets nysgerrighed efter at forstå, hvordan naturen er indrettet. Den fortæller bl.a. om udforskningen af universets byggesten, dvs. atomet og dets bestanddele, men også om hvilken betydning forskningen har for os. Videnskaben kan føre til ny viden og nye teknologier. Noget kan hjælpe os i hverdagen, andet skaber problemer, som man nogle gange ikke kan forudse.

Udstillingen "Det nysgerrige menneske" handler også om, at nysgerrigheden kan have sin pris. For viden og teknologier kan både bruges og misbruges og skabe dilemmaer, som kræver, at vi tager stilling. Det gælder fx atomkraften, som tilbyder næsten CO2-fri energi, men til gengæld giver radioaktivt affald.

I udstillingen kan man bl.a. opleve forskernes nysgerrighed og arbejde, se det usynlige og spille fodbold med ”protoner”.

Læs mere om udstillingen "Det nysgerrige menneske"