TVANGSVACCINER OG TAKKEBREVE

Nedlukningen af Danmark 11. marts 2020 var ét af danmarkshistoriens største sociale eksperimenter og medførte mange forskelligartede reaktioner.

Science Museerne har i den forbindelse både indsamlet protestskilte og takkebreve.

Papskilte med påskriften »Nej til tvang[s]vacciner « og »Medicinsk frihed« stammer fra demonstrationer foran Aarhus Rådhus, arrangeret af organisationen Århus vågner, som hver fredag protesterer mod coronarestriktioner som maskepåbud og vacciner. Fra den anden lejr har Steno Museet indsamlet ti takkekort sendt til Søren Brostrøm fra danskere, som ønskede at kommunikere en personlig tak til Sundhedsstyrelsens direktør under den første, monumentale nedlukning af Danmark i foråret 2020. En »vestjysk sygeplejerske« sendte fx blomster til Brostrøm som en »opmuntring og anerkendelse for din høje faglighed og fantastiske evne som beroligende kommunikator. Vi kunne helt ærligt ikke få en bedre styrmand end dig«.

Samfundssind og fællesskabsfølelse

Nedlukningen af Danmark den 11. marts 2020 var et af danmarkshistoriens største sociale eksperimenter. Dagen begyndte med et dramatisk videomøde i EU, hvor alle sundhedsministre lyttede til deres italienske ministerkollega, som berettede om nedsmeltningen af sundhedsvæsenet i Norditalien. Han opfordrede sine kollegaer til at handle, før det var for sent. I Danmark var smitten tidoblet på tre dage. Kl. 20.30 begyndte pressemødet, hvor statsminister Mette Frederiksen varslede nedlukning og genoplivede Thorvald Staunings (1873-1942) udtryk »samfundssind«. Udtrykket blev brugt i en radiotale umiddelbart før 2. verdenskrig for at opfordre danskerne til ansvarlighed og fællesskabsfølelse.

Flere takkekort end Men in Black

Danskernes samfundssind har været helt afgørende ved tidligere epidemier som fx den spanske syge, hvor det var vigtigt at holde afstand, og hvor tusindvis af frivillige hjalp til på nødlazaretter og i private hjem. Under coronapandemien har det såkaldte HOPE-projekt løbende målt folkestemningen og den almindelige borgers holdninger til politikernes indgreb i hverdagen. Og danskerne er faktisk den befolkning, som bakker mest op om deres magthavere under COVID-krisen. Ifølge HOPE’s målinger fra marts 2021 drejede det sig om 70%, mens tallene for USA, Sverige og Frankrig var hhv. 55%, 40% og 25%. Andre oplever dog restriktionerne som et jerngreb, der krænker den individuelle frihed. Her viser målingerne, at de offentlige protester i samme periode fik opbakning fra 10% af danskerne, mens tallet for de øvrige tre lande lå på ca. 30%. På trods af et langt år med mundbind og coronaudmattelse er sammenhængskraften i kongeriget nogenlunde intakt. Der er stadig flere takkekort end Men in Black-sympatisører.

Artiklen har tidligere været bragt under titlen "Fra Folkehavet" in Bibliotek for Læger 2021; 2: 184-85.