BOTANISKE FELTUNDERSØGELSER

Beskrivelse

Kom med biologerne på botaniske feltundersøgelser i hele verdens flora. I workshoppen eksperimenterer eleverne med planternes tilpasninger og dokumenterer, hvad de observerer og oplever om Jordens klimazoner. De arbejder med videnskabeligt udstyr og får indblik i videnskabelige undersøgelser gennem feltarbejde med planter.

Gennem en rundtur i Væksthusenes levende univers får eleverne viden om, hvordan planterne er indsamlet, og hvilken betydning det har at dokumentere og beholde planterne i et væksthus og et herbarium. Derefter skal de på egen hånd lave en botanisk indsamling af samme kvalitet, som bruges på Herbariet på Aarhus Universitet. Eleverne får afslutningsvist planter og herbarieark med hjem, så I kan lave jeres eget herbarium på skolen.

Formål

  • Eleverne får en forståelse for, hvad det indebærer at lave videnskabelige undersøgelser.
  • Eleverne udfører en planteindsamling og -dokumentation.
  • Eleverne får viden om planters tilpasningsevner i forskellige klimazoner.

Før workshoppen

Før jeres besøg kan I i klassen arbejde med emner som planter og klimazoner. I kan også undersøge, hvad et herbarium er, og hvordan en naturvidenskabelig planteindsamling foregår.

I kan evt. læse og se en video om Herbariet på Science Museerne.

Eleverne må meget gerne have forberedt spørgsmål, som de gerne vil have svar på under workshoppen. På den måde aktiveres elevernes nysgerrighed, inden I kommer besøg.

Som lærer kan du forberede dig til besøget ved at læse mere om Science Museernes læringstilgang.

Efter workshoppen

Efter jeres besøg er det vigtigt at følge op, når I kommer tilbage på skolen.

I kan bruge jeres planter og herbarieark fra workshoppen til at lave jeres eget herbarium i klassen. I kan bruge følgende video og aktiviteter:

Du kan også stille følgende spørgsmål til eleverne:

  • Hvad var det sjoveste/sejeste/mærkeligste, I oplevede under workshoppen?
  • Hvordan kan vi bruge det, vi har lært fra workshoppen?
  • Hvad undrer I jer stadig over? Hvilke nye spørgsmål har I mon fået, som vi kan undersøge?

Eleverne kan arbejde med disse spørgsmål på mange forskellige måder. For eksempel:

  • Med post-its, hvor eleverne skriver deres svar på post-its og kategoriserer dem i plenum.
  • Gennem moodboards eller billedkollager, hvor eleverne samler deres indtryk af workshoppen i billeder.
  • I præsentationer, hvor eleverne fortæller (og måske endda viser noget) om workshoppen, fx en plakat, en video, en tegning, en historie eller et digt.