STJERNERS LIV OG DØD

Beskrivelse

Stjerner dannes, lever og dør. Det kan være svært at begribe, når deres liv udspiller sig over milliarder af år. I workshoppen kommer eleverne igennem rejsen fra støv til stjerne. Undervejs kommer vi godt rundt i det ydre rum og møder mange af universets fascinerende fænomener.

Vi ser på stjernerne i Mælkevejen, hvordan de er dannet, og hvad opskriften på de forskellige stjernetyper, og vi finder ud af, hvad lyset fra Solen og andre stjerner kan fortælle. Eleverne besøger også Planetariet, hvor vi følger en stjerne fra dens dannelse ud af gastågerne i rummet, indtil den går til grunde milliarder af år senere. Undervejs møder eleverne andre stjernetyper og får udpeget, hvor de er på stjernehimlen.

Formål

  • Eleverne får viden om Solens dannelse og Solen som stjerne.
  • Eleverne oplever stjernehimlen og får indblik i forskellige fænomener i universet, herunder kolde og varme stjerner, dobbeltstjerner og stjernetåger.
  • Eleverne lærer at spotte fænomener på stjernehimlen.

Før workshoppen

Før jeres besøg kan I i klassen arbejde med emner som Solsystemet og stjerner.

Eleverne må meget gerne have forberedt spørgsmål, som de gerne vil have svar på under workshoppen. På den måde aktiveres elevernes nysgerrighed, inden I kommer besøg.

Som lærer kan du forberede dig til besøget ved at læse mere om Science Museernes læringstilgang.

Efter workshoppen

Efter jeres besøg er det vigtigt at følge op, når I kommer tilbage på skolen.

Du kan eventuelt stille følgende spørgsmål til eleverne:

  • Hvad var det sjoveste/sejeste/mærkeligste, I oplevede under workshoppen?
  • Hvordan kan vi bruge det, vi har lært fra workshoppen?
  • Hvad undrer I jer stadig over? Hvilke nye spørgsmål har I mon fået, som vi kan undersøge?

Eleverne kan arbejde med disse spørgsmål på mange forskellige måder. For eksempel:

  • Med post-its, hvor eleverne skriver deres svar på post-its og kategoriserer dem i plenum.
  • Gennem moodboards eller billedkollager, hvor eleverne samler deres indtryk af workshoppen i billeder.
  • I præsentationer, hvor eleverne fortæller (og måske endda viser noget) om workshoppen, fx en plakat, en video, en tegning, en historie eller et digt.