RETSMEDICINER FOR EN DAG

Beskrivelse

Ægte organer, retsmedicinske redskaber og et kig bag kulisserne hos henholdsvis en retsmediciner og en retskemiker på Aarhus Universitetshospital. Det er noget af det, eleverne oplever i workshoppen, hvor vi har fokus på, hvordan naturvidenskabelig forskning og viden om kroppen kan anvendes til løsning af problemer og udfordringer i det virkelige liv.

Sammen med formidleren efterforsker eleverne et dødsfald i forbindelse med en brand. Elevernes egen viden udbygges gennem undersøgelser og iagttagelser, diskussion og forskellige aktiviteter. Undervejs nærstuderer eleverne ægte organer, så de oplever forskellen på raskt og sygt væv, og de arbejder med molekylemodeller som led i en retskemisk undersøgelse.

Formål

  • Eleverne får en forståelse for, hvordan forskning og viden om kroppen har stor betydning for løsning af hverdagsudfordringer.
  • Eleverne udforsker en retsmedicinsk case, hvor lægevidenskab, molekylærbiologi og kemi samarbejder.

Før workshoppen

Før jeres besøg kan I i klassen arbejde med emner om anatomi og molekyler.

Eleverne må meget gerne have forberedt spørgsmål, som de gerne vil have svar på under workshoppen. På den måde aktiveres elevernes nysgerrighed, inden I kommer besøg.

Som lærer kan du forberede dig til besøget ved at læse mere om Science Museernes læringstilgang.

Efter workshoppen

Efter jeres besøg er det vigtigt at følge op, når I kommer tilbage på skolen.

Du kan eventuelt stille følgende spørgsmål til eleverne:

  • Hvad var det sjoveste/sejeste/mærkeligste, I oplevede under workshoppen?
  • Hvordan kan vi bruge det, vi har lært fra workshoppen?
  • Hvad undrer I jer stadig over? Hvilke nye spørgsmål har I mon fået, som vi kan undersøge?

Eleverne kan arbejde med disse spørgsmål på mange forskellige måder. For eksempel:

  • Med post-its, hvor eleverne skriver deres svar på post-its og kategoriserer dem i plenum.
  • Gennem moodboards eller billedkollager, hvor eleverne samler deres indtryk af workshoppen i billeder.
  • I præsentationer, hvor eleverne fortæller (og måske endda viser noget) om workshoppen, fx en plakat, en video, en tegning, en historie eller et digt.