STRÅLING, KERNEKRAFT & RADIOAKTIVITET

Beskrivelse

I workshoppen oplever eleverne, hvordan radioaktive stoffer har været brugt i alt fra skønhedsprodukter og medicin til kraftværker og våben. De undersøger forskellige typer af stråling, bl.a. i lystunnelen med de forskellige bølgelængder og med vores tågekammer, der afslører den konstante og usynlige stråling omkring os. Desuden lærer eleverne om, hvordan stråling på forskellige tidspunkter i historien er blevet anvendt inden for medicin og teknologi, og de indgår i en diskussion af kernekraft som energikilde i Danmark.

Formål

  • Elevene får viden om stråling, radioaktivitet og kernekraft, herunder typer af stråling, atomer, kerneprocesser, henfald og fissionsprocesser, det elektromagnetiske spektrum, bølgetyper, lysfænomener og grundstoffer.
  • Eleverne får nye perspektiver på stråling - både i medicinsk og teknologisk kontekst og i historisk og fremtidig perspektiv.
  • Eleverne lærer at forholde sig kritisk til brugen af radioaktive stoffer og forskellige typer stråling.

Før workshoppen

Før jeres besøg kan I i klassen arbejde med emner om atomer, henfald og radioaktivitet.

Eleverne må meget gerne have forberedt spørgsmål, som de gerne vil have svar på under workshoppen. På den måde aktiveres elevernes nysgerrighed, inden I kommer besøg.

Som lærer kan du forberede dig til besøget ved at læse mere om Science Museernes læringstilgang.

Efter workshoppen

Efter jeres besøg er det vigtigt at følge op, når I kommer tilbage på skolen.

Du kan eventuelt stille følgende spørgsmål til eleverne:

  • Hvad var det sjoveste/sejeste/mærkeligste, I oplevede under workshoppen?
  • Hvordan kan vi bruge det, vi har lært fra workshoppen?
  • Hvad undrer I jer stadig over? Hvilke nye spørgsmål har I mon fået, som vi kan undersøge?

Eleverne kan arbejde med disse spørgsmål på mange forskellige måder. For eksempel:

  • Med post-its, hvor eleverne skriver deres svar på post-its og kategoriserer dem i plenum.
  • Gennem moodboards eller billedkollager, hvor eleverne samler deres indtryk af workshoppen i billeder.
  • I præsentationer, hvor eleverne fortæller (og måske endda viser noget) om workshoppen, fx en plakat, en video, en tegning, en historie eller et digt.