Forskere finder exoplanet med vand og sand i atmosfæren

Det ser ud til at blæse voldsomt på den nyopdagede exoplanet VHS 1256b.

En kunstnerisk fortolkning af exoplaneten VHS 1256b i bane om to små stjerner, som kan ses i øverste højre hjørne. Credits: Illustration: NASA, ESA, CSA, Joseph Olmsted (STScI)

Forskere, som arbejder med at observere exoplaneter med Webb Space Telescope har 22. marts 2023 offentliggjort fundet af en exoplanet med en atmosfære bestående af vand, CO2, sand, støv, metan og flere andre molekyler.

Exoplaneten kaldes VHS 1256b og befinder sig 40 lysår fra Solsystemet – det er ca. 10 gange længere væk end den nærmeste stjerne – og dermed i vores kosmiske nabolag i Mælkevejsgalaksen.

En anderledes exoplanet

Exoplanetens atmosfære e i en konstant tilstand af tumult, hvor varmt materiale søger mod toppen af atmosfæren, mens koldere materiale synker mod exoplaneten overflade. Det får exoplanetens lysstyrke til konstant at ændre sig på en måde, som ikke er set før for en exoplanet. Samtidig forestiller forskerholdet bag opdagelsen sig en overflade, som på den måde bliver nærmest sandblæst af hektiske vinde fra atmosfæren.

10.000 år at gennemføre omløb

VHS 1256b er i bane om ikke en, men to stjerner, som begge tilhører kategorien af brune dværgstjerner, som er markant lettere end Solen. Banen af exoplaneten befinder sig i en afstand, der svarer til omkring fire gange afstanden mellem Solen og dens yderste planet Neptun. For en planet er det en kæmpe bane, og det tager VHS 1256b omkring 10.000 år at gennemføre et omløb. Det er lang tid at vente på at have fødselsdag!

Vi bliver klogere på exoplaneter med James Webb

Opdagelsen af VHS 1256 er unik, da exoplaneten foruden den store bane og en vild atmosfære, også er hjemsted for mange forskellige molekyler, som kan måles i atmosfæren. Indholdet i atmosfæren af VHS 1256 er ikke mage til indholdet i Jordens atmosfære, men flere af molekylerne som eksempelvis vandmolekyler og drivhusgasserne CO2 og methan kender vi også fra Solsystemet.

Det lover godt for fremtiden i forhold til at blive klogere på planeter omkring andre stjerner med James Webb Space Telescope – og måske inden længe at finde endnu mere spændende exoplaneter med atmosfærer, som minder om Jordens eller som er helt anderledes end vi overhovedet kan forestille os.