Science Museerne og Aarhus Universitet har sammen med en række andre aktører været en del af et spændende og innovativt projekt gennem de seneste 3,5 år, kaldet "Giv de unge ordet".
Udstillingen skal skabe rum til refleksion, i forhold til hvordan vi agerer, når vi er online. Målet er, at de besøgende, ikke mindst de unge, forholder sig mere kritisk til deres "online-jeg", og hvad de deler med andre fx via sociale medier, forskellige services og cookies.
Læs mere om udstillingen Kroppen som data
Spørgsmål fra unge til forskere, der arbejder indenfor områderne data, algoritmer og sociale medier. Techjournalist Anders Høegh Nissen har tilrettelagt podcasten. Der er udarbejdet en elev– og lærervejledning med hjælp fra en 8. klasse, som er kommet med deres bud på, hvordan man bedst arbejder med podcasts i skolen.
Find info om og lyt til podcasten Dig og dine data
Data på spil har til formål at skabe dialog og refleksion om data, algoritmer og sociale medier og at understøtte teknologiforståelse. Det er tænkt som en efteraktivitet hjemme på skolen, efter man har deltaget i formidlingsforløbet Kend dine data. Data på spil er et analogt spil, som er udviklet på foranledning af og i samarbejde med unge fra ATU Midt. Elever har lavet prototyper på spil i forbindelse med en workshop i museet, og vi har arbejdet videre med deres idéer. Det er der kommet et dialogspil ud af, som tilbydes gratis som klassesæt.
Undervisningsforløb Kend dine data
Hvem er du på sociale medier, og hvad viser du ikke de andre? Hvilke dataspor efterlader du dig i løbet af dagen, og hvad sker der med dem? Det er centrale spørgsmål i forløbet, hvor eleverne skal diskutere og reflektere over data og teknologibrug.
500 elever fra en række skoler og uddannelsestilbud har arbejdet sammen med projektets parter om en afsluttende event AI kunstudstilling og spilworkshop på Dokk1, som fandt sted lørdag 3.6-søndag 4.6. Gennem brug af kunstig intelligens udtrykte eleverne visuelt deres tanker, forventninger og bekymringer for fremtiden.
Forskningsprojektet ”Giv de unge ordet” er støttet af Novo Nordisk Fonden.