LÆRINGSMODEL

Forskningsbaseret nysgerrighed

På Science Museerne gør vi os umage med at levere stærke læringsoplevelser. Ved hjælp af autentiske genstande og flotte udstillinger skaber vi et rum for ny erkendelse for børn og voksne. Hos os er læring fælles og social - vi tror på, at vi lærer bedst ved at være sammen og ved at turde lære noget, vi ikke vidste før. Vi inviterer jer ind i vores unikke rammer.

  • Steno Museet rummer foruden planetariet udstillinger om astronomi, fysik, forskerlivet, velfærdssystemet og teenage-kroppen.
  • Væksthusene viser planternes liv jorden rundt.
  • Ole Rømer-Observatoriet er en tidslomme tilbage til den tidlige astronomi i Aarhus.

Kroppen skal med

Vi tror på, at læring er en kropslig oplevelse. Alle sanser og intelligenser skal i spil. Eleverne skal mærke klimazonerne i Væksthusene og selv se gennem den kæmpestore kikkert på Ole Rømer-Observatoriet. De skal selv se ned i tågekammeret på Steno Museet og stå ved siden af et stykke af partikelacceleratoren på CERN. Eleverne skal se et hjerte på steroider, selv forholde sig til bad efter idræt og tage stilling til, hvad der skal prioriteres i sundhedsvæsenet - medicin eller personale?

Hjælp os med at skabe den bedste læring

Science Museernes læringsprofil er baseret på den amerikanske læringsfilosof, John Dewey. Vi tror på, at læring sker, når det kan knyttes til tidligere erfaringer, der er rum til at reflektere, og når det, der sker på museet, kobles til det, de oplever i skolen og i deres liv i øvrigt.

Derfor vil vi altid gerne vide, hvilke forudsætninger eleverne kommer med. Når I booker et forløb hos os, tilpasser vi altid vores forløb efter netop den viden og erfaring, eleverne allerede har. Vi vil også gerne vide, hvordan der følges op. Hvis der er noget, vi kan tage højde for eller bidrage til i efterbearbejdningen af besøget, så tager vi det gerne med i vores forberedelse.

Alle workshops og rundvisninger på Science Museerne varetages af dygtige universitetsstuderende. Ud over at være dygtige til deres fag, gennemgår de også intern uddannelse og supervision hos os.

Vi hylder detaljerne og nuancerne

Science Museernes videnskabshistoriske museum er opkaldt efter Niels Steensen, også kendt som Steno. Han var både geolog, præst og læge. Vi er inspirerede af hans evne til at tænke på tværs og undre sig dybt - og stille spørgsmål ved det, vi tror, vi allerede ved. Et af hans valgsprog var:

Skønt er det, vi ser
Skønnere det, vi forstår
Allerskønnest det, vi ikke fatter.