LÆR AT SE NATUREN

Beskrivelse

Frøen, der kvækker. Duften af nyslået græs. Vi oplever naturen med alle vores sanser - hvis vi altså husker at lægge mærke til den. I workshoppen åbner eleverne deres øjne, ører, næse og mund, så de kan øve sig i at opdage alt, hvad naturen har at tilbyde.

Eleverne kommer på en involverende tur rundt i Væksthusene. I hver af Væksthusenes fire klimazoner sætter vi fokus på nye sanser og oplevelser. Vi lytter til edderkoppeabens kald, dufter til krydderurter og bruger farvekort til at undersøge planternes udseende. Eleverne får nye redskaber til at observere, så de lærer at opleve naturen med hele kroppen.

Formål

  • Eleverne får en sanselig oplevelse af naturen og opdager planternes forskelligheder på tværs af de fire klimazoner.
  • Eleverne får kendskab til, hvorfor planter ser ud, som de gør.
  • Eleverne får viden om evolution, morfologi og klimazoner.

Før workshoppen

Før jeres besøg kan I i klassen arbejde med emner som planters vækst, klimazoner og sanser.

Eleverne må meget gerne have forberedt spørgsmål, som de gerne vil have svar på under workshoppen. På den måde aktiveres elevernes nysgerrighed, inden I kommer besøg.

Som lærer kan du forberede dig til besøget ved at læse mere om Science Museernes læringstilgang.

Efter workshoppen

Efter jeres besøg er det vigtigt at følge op, når I kommer tilbage på skolen.

Du kan eventuelt stille følgende spørgsmål til eleverne:

  • Hvad var det sjoveste/sejeste/mærkeligste, I oplevede under workshoppen?
  • Hvordan kan vi bruge det, vi har lært fra workshoppen?
  • Hvad undrer I jer stadig over? Hvilke nye spørgsmål har I mon fået, som vi kan undersøge?

Eleverne kan arbejde med disse spørgsmål på mange forskellige måder. For eksempel:

  • Med post-its, hvor eleverne skriver deres svar på post-its og kategoriserer dem i plenum.
  • Gennem moodboards eller billedkollager, hvor eleverne samler deres indtryk af workshoppen i billeder.
  • I præsentationer, hvor eleverne fortæller (og måske endda viser noget) om workshoppen, fx en plakat, en video, en tegning, en historie eller et digt.