KÆRE KROP, SVÆRE KROP

Beskrivelse

Eleverne går på opdagelse i udstillingen 'Kære krop, svære krop'. Sammen med formidleren taler de om den naturlige krops forandring i puberteten, kropsidealer og følelser om kroppen. Første halvdel af workshoppen rundes af med en anonym analog afstemning om, hvordan eleverne har det med bad efter idræt.

I den anden del af workshoppen fokuserer vi på sociale medier. Eleverne laver en fælles tegneøvelse, der handler om, hvad de viser og ikke viser på sociale medier. Derudover bruger vi også tegneøvelsen til at snakke om, hvad der er det bedste og det mest udfordrende ved at være i det online univers.

Formål

  • Eleverne indgår i dialog og refleksion om kropsopfattelse og den naturlige krops udvikling.
  • Eleverne får perspektiv på begrebet kropsidealer.
  • Eleverne reflekterer over deres brug af sociale medier.

Før workshoppen

Før jeres besøg kan I i klassen arbejde med emner om kroppen og sociale medier.

kærekrop.dk kan eleverne arbejde med opgaver relateret til workshoppen. Eleverne kan bl.a. finde mere viden om kroppen og dens naturlige udvikling og få et indblik i, hvad andre tænker om deres krop.

Eleverne må meget gerne have forberedt spørgsmål, som de gerne vil have svar på under workshoppen. På den måde aktiveres elevernes nysgerrighed, inden I kommer besøg.

Som lærer kan du forberede dig til besøget ved at læse mere om Science Museernes læringstilgang.

Efter workshoppen

Efter jeres besøg er det vigtigt at følge op, når I kommer tilbage på skolen.

kærekrop.dk kan eleverne arbejde med opgaver relateret til workshoppen. Eleverne kan bl.a. finde mere viden om kroppen og dens naturlige udvikling og få et indblik i, hvad andre tænker om deres krop.

Du kan også stille følgende spørgsmål til eleverne:

  • Hvad var det sjoveste/sejeste/mærkeligste, I oplevede under workshoppen?
  • Hvordan kan vi bruge det, vi har lært fra workshoppen?
  • Hvad undrer I jer stadig over? Hvilke nye spørgsmål har I mon fået, som vi kan undersøge?

Eleverne kan arbejde med disse spørgsmål på mange forskellige måder. For eksempel:

  • Med post-its, hvor eleverne skriver deres svar på post-its og kategoriserer dem i plenum.
  • Gennem moodboards eller billedkollager, hvor eleverne samler deres indtryk af workshoppen i billeder.
  • I præsentationer, hvor eleverne fortæller (og måske endda viser noget) om workshoppen, fx en plakat, en video, en tegning, en historie eller et digt.