SOL, JORD OG MÅNE

Beskrivelse

Jorden drejer rundt om Solen, Månen drejer rundt om Jorden, og de drejer alle om sig selv. Det kan være svært at forestille sig og holde styr på. I denne workshop bygger eleverne deres egne modeller og får igennem forskellige aktiviteter og konkrete undersøgelser en aktiv oplevelse af, hvordan Jorden, Solen og Månen bevæger sig i forhold til hinanden.

Workshoppen foregår på Ole Rømer Observatoriet, og de spændende udstillinger, det kæmpe teleskop og installationerne i Science-parken indgår også. Vi ser på og taler om forskellige modeller, og hvad de kan vise – og ikke vise. Vi tager hele tiden udgangspunkt i elevernes egne modeller og idéer, når vi undersøger årstider, månefaser, solformørkelse og meget mere.

Formål

  • Eleverne får en aktiv oplevelse med himmelmekanik og astronomi. 
  • Eleverne får en forståelse for Solsystemet, og hvordan Jorden, Solen og Månen bevæger sig i forhold til hinanden.  
  • Eleverne reflekterer over, hvad modeller kan og ikke kan vise.

Før workshoppen

Før jeres besøg kan I i klassen arbejde med emnet Solsystemet.

Eleverne må meget gerne have forberedt spørgsmål, som de gerne vil have svar på under workshoppen. På den måde aktiveres elevernes nysgerrighed, inden I kommer besøg.

Som lærer kan du forberede dig til besøget ved at læse mere om Science Museernes læringstilgang.

Efter workshoppen

Efter jeres besøg er det vigtigt at følge op, når I kommer tilbage på skolen.

Du kan eventuelt stille følgende spørgsmål til eleverne:

  • Hvad var det sjoveste/sejeste/mærkeligste, I oplevede under workshoppen?
  • Hvordan kan vi bruge det, vi har lært fra workshoppen?
  • Hvad undrer I jer stadig over? Hvilke nye spørgsmål har I mon fået, som vi kan undersøge?

Eleverne kan arbejde med disse spørgsmål på mange forskellige måder. For eksempel:

  • Med post-its, hvor eleverne skriver deres svar på post-its og kategoriserer dem i plenum.
  • Gennem moodboards eller billedkollager, hvor eleverne samler deres indtryk af workshoppen i billeder.
  • I præsentationer, hvor eleverne fortæller (og måske endda viser noget) om workshoppen, fx en plakat, en video, en tegning, en historie eller et digt.