Oplev en stjerneskudssværm 12-23 august

Hvis det er klart vejr i nat, så gå ikke glip af stjerneskudssværmen Perseiderne, for du vil få mulighed for at se mere end 100 stjerneskud i timen. På en normal klar nat vil man som oftest kun se 6 stjerneskud i timen, hvis man altså ser i den rigtige retning.

Stjerneskudssværme er begivenheder, som gentages hvert år omkring det samme tidspunkt, og navnet kommer fra det stjernebillede, som stjerneskuddene ser ud til at stråle ud fra. Stjerneskudssværmene sker, når Jorden i sin bane omkring Solen passerer en gammelt kometbane. Kometer kommer ind forbi Solen i aflange baner helt ude fra Solsystemets fjerneste egne, nemlig Oortskyen. Kometer efterlader sten og støv i banen omkring Solen. Når Jorden så krydser en sådan bane, vil stenene brænde op i Jordens atmosfære og ses som stjerneskudssværme.

Perseiderne toppen i nat, men helt frem til 23. august vil man kunne opleve flere stjerneskud end normalt efterhånden som Perseiderne gradvis aftager.

Hvad gør jeg?

Først og fremmest tjek vejrudsigten, for stjernekiggeri kræver klart vejr. Vent til det er rigtigt mørkt efter midnat, og find et sted uden for meget lysforurening, gerne uden for byen. Find Karlsvognen. Den står mod nord midt på himlen. Mod øst, i toppen af himlen ser man Cassiopeias velkendte ”W”, så kig i den retning – og lidt mere mod øst – så ser du i den rigtige retning mod stjernebilledet Perseus. Medbring varmt tøj, måske et liggeunderlag og tålmodighed.

Kan man klappe et stjerneskud?

Ja, det kan man - på Steno Museet! Nogle gange overlever stenen turen gennem atmosfæren og lander på Jorden, hvor man kan være heldig at finde den. En sådan sten – en meteorit – er udstillet i Astroteket på Steno Museet, og man kan få lov til at røre ved den. En meteorit er 4,6 milliarder år gammelt materiale fra vores solsystems dannelse, og det ældste, man kan røre ved her på Jorden!

Hvis man vil se, hvornår den næste stjerneskudssværm eller andre astronomiske begivenheder sker, der hvor du er, så tjek: https://www.timeanddate.com/astronomy/meteor-shower/