H.C. ØRSTED PÅ NY - SKØNHEDEN I NATUREN

Ørsted-udstilling om opdagelser, store tanker og skabertrang åbnede på Steno Museet samme dag som genåbningen af Science Museerne onsdag 21. april og lukkede 22. december 2021. Udstillingsperioden blev forlænget på grund af, at museerne havde været lukket i 4 måneder.

Onsdag 21. april 2021 åbnede vandreudstillingen ”H.C. Ørsted på ny – skønheden i naturen” og fejrede dermed både 201-året for opdagelsen og en længe ventet genåbning af Science Museerne. Udstillingen er udviklet af Selskabet til Naturlærens Udbredelse (SNU), der blev grundlagt af H.C. Ørsted i 1824 og ejer de fleste af de udstillede genstande. Udstillingen har været vist i Rundetaarn i København og på SDU i Odense.

Til udstillingen er bl.a. udviklet en interaktiv instal­lation med kompasser og ledninger. Her kan gæsterne lege med, hvad der sker med kompasretningen, når de tænder og vender strøm­men i ledningerne ved hjælp af to fodpedaler. Kompas­installationen spejles i en mere autentisk opstilling af Ørsteds oprin­delige forsøg. den giver en meget realistisk fornemmelse af, hvor store batterier var i 1820’erne og dermed også forståelse for, hvad Ørsteds forskning har krævet.

Fakta om udstillingen ”H.C. Ørsted på ny – skønheden i naturen”

Udstillingen åbnede 21. april og indtil 22. december 2021. Udstillingen afløser "Corona med unge øjne" og "Ægløsninger".

I udstillingen kan man bl.a. se den elektro­magnet, som Ørsted lod fremstille efter at have be­søgt Faraday i England.

Man kan også afprøve en interaktiv instal­lation med kompasser og ledninger. Her kan gæsterne lege med, hvad der sker med kompasretningen, når de tænder og vender strøm­men i ledningerne ved hjælp af to fodpedaler

I udstillingen er også en mindestue med møbler fra Ørsteds hjem der giver  en for­nemmelse af indretning og stemning i et guldalder­hjem, og man kan høre om Ørsteds opdagelse af Aluminium og om de 2000 nye danske ord, Ørsted bl.a. skabte for at formidle naturvidenskab til brede kredse. Derudover kan man se medaljer, et kompas samt en hårlok fra Ørsteds dødsleje.

I Planetariet kan man se en række korte film om H.C. Ørsted, elektro­magnetismen, tiden og ef­tertiden.

Udstillingen er støttet af Industriens Fond, Ørsted, COWIfonden, William Demant Fonden, Otto Mønsteds Fond, Thomas B. Thriges Fond og Povl M. Assens Fond.